Esoterní v pohanství?

Napsal: Pavel Cody Ungr | Kategorie: Magie, Pohanství, Úvahy
13. února 2009 000 22:33

Jsem v podstatě prostý člověk. Existuje spousta věcí kterým nerozumím. Nerozumím kvantový fyzice. Nerozumím ekonomii. Taky nerozumím Pascalu. Ale zase rozumím jiným věcem. A myslel jsem, že tak trochu rozumím i pohanům a pohanským postojům. Ale teď jsem ale narazil na jednu věc, které nerozumím. Ale asi začnu od začátku a to, že jsem se musel ujistit, co že je to esoterní a esoterika. Takže jsme si to našel na české Wikipedii:

Esoterismus (z řeckého εσωτερικός, esoterikós, „vnitřní“, „uzavřený“) je označení pro souhrn vědomostí určených výhradně pro úzký okruh zasvěcených, intelektuálně vyspělých nebo privilegovaných lidí. Je protikladem exoterismu, který naopak představuje obecně známé vědění.

Pod pojem Esoterismus může být zahrnuta široká množina nauk nebo „tajných věd“ náboženského i nenáboženského charakteru. Esoterické vědomosti jsou utajovány před nezasvěcenými nebo obecně před veřejností, aby se zachovala výlučnost příslušnosti k nějaké skupině, případně z důvodu ochrany před postihem jehož příčinou by mohly být např. společenské předsudky. Jako příklady takových skupin jsou často uváděni Svobodní zednáři nebo různé magické řády. Tajnými vědomostmi mohou být např. magie, alchymie, astrologie atd. Esoterismus v náboženském smyslu může být také zdánlivé nebo i skutečné a před většinou věřících skryté jádro některých náboženství, které je často chápáno jako prazáklad, či esence všech současných náboženství.

Ale to mě nestačilo tak jsem se krom české verze podíval i na anglickou, která je obsáhlejší a často přesnější:

Esotericism or Esoterism is a term with two basic meanings. In the dictionary sense of the term, it signifies the holding of esoteric opinions,[1] and derives from the Greek ἐσωτερικός (esôterikos), a compound of ἔσω (esô): „within„, thus „pertaining to the more inward“, mystic. Its antonym is exoteric. In the scholarly literature, the term designates a series of historically related religious currents including Gnosticism, Hermetism, magic, astrology, alchemy, Rosicrucianism, the Christian Theosophy of Jacob Böhme and his followers, Illuminism, Mesmerism, Swedenborgianism, Spiritualism, and the theosophical currents associated with Helena Blavatsky and her followers. There are competing views regarding the common traits uniting these currents, none of which involve „inwardness“, mystery or secrecy as a crucial trait.

Esoteric knowledge, in the dictionary (non-scholarly) sense, is thus that which is available only to a narrow circle of „enlightened“, „initiated“, or specially educated people.[2] Esoteric items may be known as esoterica.[3] In contrast, exoteric knowledge is knowledge that is well-known or public; or perceived as informally canonic in society at large.

Finally, it can be noted that esotericism, beside its scholarly and dictionary definitions, can be used in a loose, popular sense: not in order to denote e.g. mystical knowledge or practice, but rather informally to mean any perception or knowledge that is difficult to understand or remember, such as theoretical physics, or that pertains to the minutiae of a particular discipline, such as „esoteric“ baseball statistics.

Among the competing understandings of what unites the various currents designated by „Esotericism“ in the scholarly sense, perhaps the most influential has been proposed by Antoine Faivre. His definition is based on the presence in these currents of four essential traits: a theory of correspondences, the conviction that nature is a living entity, the need for mediating elements (such as symbols or visions) in order to access spiritual knowledge, and a sense of personal transmutation when arriving at this knowledge. To this are added two less crucial traits. Esotericism sometimes suggests an additional element of initiation. Finally, esotericists frequently suggest that there is a concordance between different religious traditions. It should, however, be emphasied that Faivre’s definition is one of several divergent understandings of the most appropriate use of the term.

Takže ať se na tom zamýšlím jak chci dokážu tento pojem shrnout takto:

Esoterní znamená skrytý, jdoucí dovnitř a tedy, dodávám já, jdoucí do hloubky. V tomto kontextu se jako esoterní označují proudy jimž jde ne o povrchní, ale o hlubší tedy duchovní prožívání. Esoterní také znamená, přístupný jen pro určitý specifický okruh lidí a ne profánně srozumitelný. Wiki tvrdí, že z tohodle pohledu se takové mohou jevit i baseballové statistiky:-)

Tak jak to chápu já, je esoterní jádro a gró jakéhokoliv náboženského či duchovního, magického přístupu ke světu. Esoterní nelze chápat, jen jako věc pro vyvolené, ale také to intimní duchovno, které máme ve vztahu k bohům, k Bohu. To magické já, které nefunguje profánně.

Takto to vnímám já, nevím jestli je to hlediska filosofie či jiných věd, které to zkoumají přesné (můžete mi to prosím osvětlit v komentářích) a proto mě velice překvapila jedna věc.

Před časem jsem se na toto téma bavil s Vítoslavem z Rodné víry a tem mi řekl, cituji: „…ezoterické a okultní nauky vznikly na slovanském náboženství zcela nezávisle a pro nás nemají prakticky žádný význam. Rodná víra žádné esoterické nauky nemá, už z podstaty věci by to vyznívalo komicky, protože slovanskou víru je nutné rekonstruovat z pramenů, které jsou veřejně přístupné…

Buď rozdílně chápeme pojem esoterní a esoterika (a těžko říci, kdo špatně a kdo dobře) a za tuto možnost bych se přimlouval. A nebo je zde varianta druhá, že Rodná víra věří, že zde žádné skryté, intimní a hluboké není třeba a že jejich náboženský přístup je jiný, takový kterému nerozumím.

Na závěr bych rád dodal, že celý tento článek rozhodně není a nemá být kritikou a ani dehonestací náboženského přístupu Rodné víry. Nemá být ani hodnotícím, je spíše zamyšlením, kde a pro koho má esoterní význam. Třeba až nejdeme esoterní v esoterním, pak budem chytřejší.

Zdroje:

  • http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/208562215500009-cesty-viry/?streamtype=WH
  • http://rodnavira.cz/
  • http://www.pohanskeforum.net/viewtopic.php?f=17&t=1198
Disclaimer: To není článek a slova a názory NC PFI. Veškerá podobnost s názory NC PFI je čistě náhodná. Při psání nebylo zraněno ani jedno růžové plyšové zvířátko. Až na Calgoura Hnědého, který lehce omrznul.

4 komentáře

Brozkeff
Úno 14, 2009 at 03:26

Propojení „dovnitř~do hloubky“ uvádíš že z nějakého důvodu dodáváš ty, OK, beru jako postulát do kterého teda rýpat nebudu.

Na vodě už stojí IMO ten kvazilogický skok „hlubší, TEDY DUCHOVNÍ prožívání“. Kde se tahle zkratka vzala? 🙂 Tady by bylo potřeba uvést na pravou míru co to je „duchovní“. Z textu totiž vychází, že bude existovat i něco co právě tuto duchovnost mít nemusí (tehdy, kdy to není „hlubší“ ale třeba zdánlivý protiklad „mělčí“, bude místo „duchovního“ co?)

Na složitější úvahu a pečlivější dekonstrukci bych potřeboval víc času a jasnější vědomí, což o půl čtvrté ráno nehrozí. Požádej profesionály typu Snopa, ať to můžou přetáhnout pohrabáčem logiky pořádně, ty moje hrabě mají samy docela díry a propadne jima spousta věcí

.-)


 
Cody
Úno 14, 2009 at 10:45

No já osobně to cítím tak, že to co je „skryté“ a není přístupné od počátku všem, je to o co jde, tedy ta hloubka o kterou se snažíme.

Myslíš, že veškeré hluboké pocity, veškeré neplytké nejsou zároveň i duchovními?

To na co se ptáš, je tedy něco co klouže po povrchy a ten prožitek není tak silný. Asi jako film. Máš nějaký který není zlý, ale nedotýká se něčeho zásadního – typicky komedie a pak film který jde do hloubky, kupř. Bergmannovy filmy.


 
Kojot
Úno 14, 2009 at 17:56

No, Rodná víra je extrém. Oni prostě nepřipouštějí žádné „zjevení“, žádný produkt osobní zkušenosti s božstvy. Jejich přístup je založen na snaze rekonstruovat na základě těch několika málo pramenů o slovanském pohanství, které jsou k dispozici, původní víru (už to samo je dost problematické) a tomu pak věřit. Karika o tomto fenoménu (ne o Rodné víře, ale obecně), že je to pokus klesnout na úroveň ducha času před tisíci lety, místo aby se snažili toho ducha vytáhnout do současnosti…
Mrkni se také na těch několik málo debat na forum.rodnavira.cz, které jsem tam měl…


 
SNOP
Úno 17, 2009 at 17:18

No kdyz uz nekdo zminil me jmeno (probuh, jakym fontem se do te textarey pise? to chces Cody odradit vetsinu komentatoru?), tak bych si vsiml, ze (ceskou wiki pominme, ta je na hovno vzdycky) anglicka rozlisuje „esoterismus“ v akademickem kontextu (in the scholarly sense), jako slovnikovy zaznam (in the dictionary sense), a „esotericky“ jako pridavne jmeno, pricemz slovnikovy zaznam se odvozuje z pridavneho jmena.
Ty, Cody, spojujes ten akademicky smysl esoterismu s vyznamem slova „esotericky“. Esotericky opravdu znamena pristupny skupine zasvecencu.
Ty mluvis o obecne intimite a nesdelitelnosti a ja s tebou v zasade souhlasim – to intimni a nesdelitelne totiz ziskavas zasvecenim, byt ne nejakym institucionalnim.
Ale: Pokud Vitoslav rika, ze v RV neni pranic esoterickeho, drzi se striktne vyznamu toho slova – a zaroven deklaruje, ze RV je opravdu cira rekonstrukce ve smyslu, v jakem komentuje Kojot.


 

Napsat komentář

Copyright © 2019 Bloxxter – osobní blog Pavla Ungra o světě. All Rights Reserved.
Theme by sheVcza. Google