28.07.07

Pár zajímavých článků o souvislostech s čarodějnictvím, magií i wiccou

Publikováno v kategorii Informace, Magie v 19:17 od Cody

Zde si dovolím jen upozornit na dva zajímavé články. Jeden je od “Moba”:http://mob-rulez.blogspot.com/2007/07/serizn-prvodce-histori-magie-1-ach-ty.html **Seriózní průvodce historií magie 1: Ach ty ženy** a druhý od “Catalessi”:http://cybertempli.blogspot.com/2007/07/ern-vdova-krl-arodjnic.html **ČERNÁ VDOVA A KRÁL ČARODĚJNIC**.

Co se týče obou článků, tak je nijak nehodnotím, jen upozorňuji na jejich existenci a myslím, že je zajímavé je přečíst, pokud Vás jména Gerald Gardner, Austin Osman Spare, Kenneth Grant či Orrel Alexander Sanders zaujmuly v této kombinaci. Nicméně myslím, že článek Catalessi je pro mě osobně zajímavější, už i u kvůli například Mobově naprosto nesmyslné, až šovinistické reakci hned na začátku textu:

*Ženy v gnostických řádech obecně působí problémy. Místo, aby nechaly stříkat sperma přímo do Logu, tak si jej chtějí nechat od kněze nastříkat do sebe a tím zplodit další choronzonovu bestii pro šíleného demiurga. Pak už jen rodina, povinnosti, páteční úklidy a nedělní řízkové výlety. Ženy prostě magii bůhvíproč neholdují a nerozumí, a když už je to má zajímat tak se to musí dát uvařit (viz. tolik vyhledávané magické kuchařky). Vzhledem k tomu, že ale žijeme ve věku Vodnáře, který ženám přeje (analogie si doplňte libovolně, ono to tam v tabulkách vždycky nějak najde), tak je to stále snažší. Batikovaná pometla řádí po ezoterick-shopech a naváhají vysypat manželovu výplatu (hrubohmotné zlo) za pár dobře nabitých kamínků (paní Dobra si ráda šáhne, že :-) (mí zasvěcenci z Celetné mě asi pochopí)).*

Nicméně texty obou článků považuju za zajímavé k přečtení a doplnění mozaiky informací a k získání vlastního názoru na věc. Myslím, že jak Mob tak Catalessi ocení nějakou reakci v komentářích.

Komentáře (10) »

  1. Mob napsal/a,

    Červenec 28, 2007 v 21:29

    Zdravím, tušil jsem, že tohle jsem přepísknul a že tuhle pasáž vezme pár lidí asi vážně. Resp. došlo mi to až ex-post, ale už jsem to neměnil. Hromada lidí asi neprokoukla message, že vlastně stojím na straně zneužívaných kněžek, které ti vyvolaní elementálové nakonec zabili… možná jsou to samozřejmě jen historky, ale historie magie nakonec nestojí na ničem jiném než na veselých historkách, které jsou brány až moc vážně.

    Svědomitě však mohu říci, že při hlubším studiu řádů anglosaské postzednářeské magie (+ i té francouzské), která se snažila hlásit ke gnózi (Papus, Crowley) takový přístup k opačnému pohlaví zahrnuje. Oni neognostikové nechtějí plodit děti, do detailů zabíhat nebudu, ale to, že pár lidí pro týraní žen ve svých řádech skončilo před soudem (takový Michael Eschner) není náhoda. Když se kouneš na Crowleyho slavné Abbey, tak je to v podstatě tvrdá sekta… zbytek vyplouvá na povch až dnes, jinak se to tajilo. U toho Gardnera jen cituji Granta - je to veselá historka. Wiccani to asi vzali osobně…

    Jako diskordián musíš určitě vidět, že ten text byl i nebyl myšlen úplně vážně - na konci je pár vsuvek i o Grantovi, který ty svoje kněžky v podstatě “zneužíval” jako média. Podobně činili různí velikáni jako Victor Hugo, který nechával své děti při pravidelných seancích posednout duchy velikánů…. co to s člověkem potom udělá je jiná věc.

    O realitě, co se děje v řádech normálně se bavit raději nebudu, asi by hodně lidí přišlo o iluze, že to nejsou nadlidé, ale jen prostě lidé :-)

    Než napíšu další díl seriálu, tak raději udělám kratší úvod, aby to lidi zkousli….Catalessi zvolila jemnější a věcnější styl, Sláva jí!

  2. Cody CZECH REPUBLIC napsal/a,

    Červenec 29, 2007 v 12:06

    No hele ono je to vážně těžký, v psaný formě, pokud něco nemyslíš zcela vážně a ty lidi tě neznají (což je můj případ), tak se fakt nedá posoudit, jak moc to myslíš vážně, prostě psaný projev na internetu má tenhle handicap, věřím, že při osobním kontaktu, bychom to odfiltrovali.
    No ona s těmi ženami je to složité, myslím, že obecně se dá říct, že ženy inklinují spíše k více intuitivním a spontánějším systémům jako je “jakékoliv” čarodějnictví, pohantsví či šamanismus než k magii. Znám velice málo dívek, žen, které se magii věnují na nějaké slušné úrovni. Což, ale neznamená, že neexistují, jen nejsou tolik vidět. A to celé asi plyne z principu ženství a jejich archetypálního obrazu jako takového.

  3. Cat. CZECH REPUBLIC napsal/a,

    Srpen 2, 2007 v 20:42

    Mno, ad. Clanda, zneužívaná kněžka, je nutné podotknout, že s historkou Kenneth Grant vyrukoval uprostřed let sedmdesátých (1975), kdy už byl G. Gardner po smrti, takže nemohl předložit svou vlastní verzi, která by Grantovu potvrdila či vyvrátila. Jelikož se ani nelze dopátrat jejího občanského jména, badatelé v oblasti novodobé magie nemohli ani zjistit, zda skutečně podobná žena zahynula během námořního neštěstí…
    Nutno mít na paměti, že Grant operuje s fikcí, kterou příliš neodděluje od pravdy, což mu rovněž vyčítal už jeho mistr AC, který objevil Grantovu živou fantasii, kterou však ve svém pozdním věku hodnotil negativně. Vlastně by nás navzdory hédonismu zdupal všechny, za naše překlepy a nedůslednosti. Do padesáti času dost :-)…
    Ad. Cody, zkus prozkoumat Jaq Hawkins (pseudonym), jedinou publikující ženu v magii chaosu :-).

  4. Mob napsal/a,

    Srpen 3, 2007 v 0:17

    Jasně, že si to KG asi hodně přizpůsobil, ne-li vymyslel, ale já jsem nechtěl navádět čtenáře, aby si dělal soudy. V tohmeohledu je to naprosto jasné. Sice jsem se to snažil zobecnit /viz codyho citace nahoře/ , jak asi přistupují řády ke kněžkám - “nástroj” - a pak 2 historky, kdy si KG v podstatě protiřečí, v Hekatině fontáně to podivně doplňuje a můj dojem byl, že se v tom průseru co udělal rochní. Podle mě podstatná message je, že: britská (a jakákoliv) scéna je propojenější než se zdá a systémy neexistují odděleně, resp. magie je jen jedna (trochu klišé, ale je to tak) + že historie o ní jsou často jen historky tohoto typu, které někdo někde utrousil.

  5. Cat. CZECH REPUBLIC napsal/a,

    Srpen 3, 2007 v 11:23

    No a ještě mnohem lepší příběh s kněžkama je, že si Gardner na počátku své kariéry najal komparzistky, které neměly s čarodějnictvím nic společného, zato to byly pořádné kusandy, sloužící k propagačním účelům :-).
    Napadlo mne, že někdy v budoucnu by se dal zorganizovat nějaký společný výlet do muzea čarodějnictví v Cornwallu :-))).

  6. Zahrada napsal/a,

    Srpen 4, 2007 v 19:58

    Říkám si, zda by podobně zpochybnitelné a mnohem peprnější historky např. o Aleisterovi Crowleym byly v tomto blogu nadepsány také takto demagogicky, např.: “Pár článků o souvislostech s řádem Golden Dawn, Argentum Astrum i Thelemou” ….

  7. Mob napsal/a,

    Srpen 4, 2007 v 23:32

    Pochybuju o Crowleym se bohužel vše ví a nikoho to už nezajímá, většinu dal nakonec on-line všem pomlouvačům k dispozici, nějaké zbytky vyzradily oběti. Existují i teorie, že podobné věci dělala většina velikánů magie soukromně doma jen o tom nepsala biografie.

  8. Zahrada napsal/a,

    Srpen 5, 2007 v 9:51

    Jo, to je docela dobře možné. Proti historkám celkem nic, samozřejmě - Gardnerovy slabosti jsou všeobecně známé, ta historka klidně může mít velice reálné jádro. Jen jsem se tak trochu pozastavoval nad názvem tohoto příspěvku.

    Jinak tvrzení “Ženy prostě magii bůhvíproč neholdují a nerozumí” mně osobně připadá směšné. Žen, které magii holdují třeba i desítky let, velice jí rozumí a jsou to vyzrálé osobnosti jsem za svůj život poznal nemalý počet. Nicméně je smutnou skutečností, že v Čechách jsem se s tímto druhem dosud nesetkal…

  9. Mob napsal/a,

    Srpen 5, 2007 v 12:45

    Mně to směšné nepřijde, mně to přijde jako realita, málokdo nadchl partnerku pro kabalu a rituální magii - ženám je bližší něco a la čarodějnictví - magia naturalis - hodně užité věci - magii jako takovou (asi si pod tím každý představuje něco jiného) vidím jako něco mezi filosofií-teologií-psychologií z nějakého důvodu mužsky orientovanou vědu a to i historicky - neb magii pěstovali ve starověku kněží v uzavřených společentvích - ženám byly tyto složitosti zapovězeny a stejně si čarovaly doma potají (to že jsou v tom lepší, asi bezpochyby - řády toho využívají dodnes, např. jako média) - ale já pořád jen konstatuju, netvrdím, že s tím souhlasím a že tenhle histrický stav by se měl udržovat - osobně si myslím, že magii v širším pojetí mohou provozovat samozřejmě i ženy, jen to budou ve větší míře směřovat k léčení, bylinkám, pomáhání … to říkám bez ironie nebo že by to bylo něco nižšího -
    Jinak jak Gardner, tak Grant používali kněžky a já se jen snažil ukázat, že v řádech se to může zvrhnout v zneužívání… Crowley je jasným důkazem

  10. Cody napsal/a,

    Srpen 6, 2007 v 9:42

    Co se týče názvu článku, mě oba články jak od Moba tak od Catalessi přišly zajímavé, souvislosti s Výše jmenovaným jsou neoddiskutovatelné. Napsal bych cokoliv podobné i o Crowleym, Hineovi, Deeovi, Lévim, Papusovi či Kabelákovi. S tím opravdu nemám problém. Nadpis článku mi přijde věcný a výstižný, není ani nijak bulvární.

Zanechte komentář