Tarot

Napsal: Pavel Cody Ungr | Kategorie: Akce, Magie
3. května 2007 000 11:20

Po kratší přestávce, kdy jsem nemohl navštěvovat cyklus Magie dnes, jsem včera navštívil další přednášku, kterou pro tentokrát byla přednáška o Tarotu od Zuzany Antares. Byl jsem na Zuzanu Antares zvědavý, protože jsem ji znal pouze z jejich knížek a věcí, které publikovala na internetu. Ačkoliv tarot nebyl nikdy mým hlavním oborem na její pojetí jsem byl zvědavý.

Bohužel však musím říci, že ze všech přednášek, které jsem měl tu čest doposud shlédnout tato se řadí mezi nejhorší. nedobré entrée tomu dodal hned zpočátku Laco Hajnal, kdy Zuzanu Antares uvedl superlativy hodnými téměř poloboha a hlavně pronesl větu, že dnes přichází opravdový odborník. Co to jako mělo znamenat, že předtím než přišla Zuzana tam přednášeli samý lamy? Že např.: Zdendova přednáška byla záležitost jakéhosi amatéra z Dolní Lhoty? Ne tak s tím se nemohu smířit, myslím, že toto bylo opravdu zbytečné a velice nevhodné. Na úkor Zuzany Antares tím shodil všechny doposud přednášející.

Co mě zklamalo už od prvních vět byl nudný a monotónní projev, který opravdu uspával. Poté taky věc, kterou kupodivu Zuzana předeslala již v počátku a to, že přednáška o Tarotu není o Tarotu. To, že dobrých 30-40 minut mluvila o čemsi co IMHO nemělo ladu ani skladu, byly to takové bezobsažné věty jen pro to aby tam byly mne opravdu nenadchlo. Šel jsem protože jsem chtěl slyšet o tarotu a ne něčem jiném.

Další věc, která mne dost zmátla, že Zuzana Antares tvrdila, že pojmy = slova – to myslím, že rozhodně není pravda, teda podle mě, je to strašně zjednodušující přístup. Což mě příjemně překvapilo, že uznala že tarot nemá historii, což se zdá dobrým začátekem, nicméně mám pocit, že to poté poněkud vyvrátila svým odvoláváním na původnost tarotu, což myslí tu neexistenci historie zase popírá.

Také jsem celkem nesouhlasil s jakýmsi alibistickým pojetím pravdy a to už nemluvím a pro mě omezujícím přístupem k některým částem kabbalistického stromu, tedy konkrétně k Abyssu, což Z. A. považuje za zbytečné a příliš domýšlivé – to mě připomíná dost čarodějnický přístup některých lidí, kdy apriori pracují z podřízené pozice, což mě jako magikovi přijde nepřijatelné. Na druhou stranu Zuzana o sobě tvrdí, že je více čarodějnice i když má k magii blízko.

Což, ale bylo příjemné zjištění a jedna z mála novinek bylo skloňování slova arkána,které vychází z latinského arkánum a skloňuje s tedy o arkánech a ne arkánách.

Poslední věc, která mne poněkud dorazila byla jeji interpretace na dotazy ohledně unikursálního hexagramu. Podle Zuzany Antares je tento symbol prostě jenom secvaknutý kolíčkem v podobě 5-tilisté růže bez výraznější symboliky, Snopovi na jeho dotaz podle mne uspokojivě neodpověděla. Myslím, že její pojetí tento symbol poněkud degraduje. Třeba symboliku čehosi nového a originálního, souvislost s novým aeonem, propojení starých dvou principů, jak to vidím já, prostě zcela opominula.

Shrnuto a podtrženo, tato přednáška nebyla dobrá, doufal jsem že vyvrátí mé názory, že Zuzana neprodukuje dobré a kvalitní myšlenky, ale po shlédnutí této přednášky a znalostí pár jejich textů mne zatím nepřesvědčila. Díky půlŽirafce čtu jednu její knížku a na tu si názor zatím dělám. Takže uvidíme, ale zatím mne Zuzana Antares nezaujmula.


21 komentářů

Linet
Kvě 3, 2007 at 11:31

IMHO slovo arkána je ženského rodu, ne?


 
Cody
Kvě 3, 2007 at 12:49

Ona to není ta arkána ale to arkánum, takže proto.


 
Linet
Kvě 3, 2007 at 12:57

O „arkánum“ žádná, ale používané slovo „arkána“, které zmiňuješ, se skloňuje podle ženského vzoru snad…


 
Cody
Kvě 3, 2007 at 13:39

Právě že dle Z.A. ne.


 
Linet
Kvě 3, 2007 at 15:34

Já se z té tvojí ironie zblázním. 😀 😀


 
Kea
Kvě 3, 2007 at 21:01

Jj. Že přednáška neměla úroveň se ani nedivím. Docela bych to očekávala. Jednu knihu jsem v mých začátcích četla a moc mě nenadchla dokonce bych některé pasáže přirovnala ke kouzlíčkům z dívčích časopisů např. Kouzlo proti nevěře atd. V hlavě si Antares řadím do skupiny někde k paní Košanové.


 
Zuzana Antares
Kvě 3, 2007 at 22:59

Cody, Cody…. 🙂
To s unikursálním hexagramem byl vtip a měla jsem za to, že to každý poznal.
Pojmy se nerovnají slovům – to jsem možná chybně řekla, musím si to po sobě přeposlechnout. Slovo = neohraničený pojem. …ale něco se mi plantá, že jsem okolo toho vysvětlovala aspoň pět minut…
Dobře, příště deset.
Malá škola čarodějnictví je na úrovni Marcely Košanové. Kea má pravdu. Marcelu znám a knihu jsem psala jako smeč na její Čarodějnický slabikář. Taková soutěž – komu se bude líp prodávat. Knížka byla komerčním počinkem a hodnotu v ní přikládám pouze jednumu úseku. Schválně kdo přijde na to kterému! 🙂
Jinak dík za názor. Jsi fajn, že píšeš recenze k přednáškám. Na tu tvoji jsem se také těšila a také s tvými názory apriorně nesouhlasím. Neplánuješ náhradní termín?


 
Linet
Kvě 4, 2007 at 14:50

Upřímně řečeno – jsem fascinována lidmi, kteří oplývají natolik dostatkem volného času, že napíšou škvár jenom proto, aby viděli, zda budou mít úspěch. :-))


 
Lith
Kvě 7, 2007 at 07:06

Ah, já jsem zase fascinovaná lidmi, kteří mají takhle zmáklý alibismus… 🙂


 
Cody
Kvě 8, 2007 at 09:58

Ha, tak jsme se konečně dostal k netu a dovolím si tak nějak reagovat.
Keo: No já jsem sice nečekal zázraky a když jsme byl odrazován tak jsem šel, nicméně opravdu jsem doufal, že mi to dá víc.
Zuzano: No, že to byl vtip jsem tak nějak bral, ale přesto mám pocit, že jsi to v tom případě Snopovi nijak zvlášť neobjasnila.
Co se týče mne, já bych klidně náhradní termín naplánoval, ale bohužel již není prostor, takže to vypadá, že si tui přednášku budu muset zpunktovat sám ve vlastní režii.


 
Euridika
Kvě 10, 2007 at 15:04

Chtěla bych se zeptat Zuzany:

Je mi jasné, že se Vaše kniha musela velice dobře prodávat, ale cožpak Vás nezajímá, jaký si na Vás kvůli ní někteří lidé mohli udělat názor? Řekla bych, že to na Vás neháže pěkné světlo. Ostatně je to Vaše věc, ale docela by mě zajímalo, jestli víc uspěla Vaše kniha a nebo kniha paní Košanové. Je mi líto, že právě těm „škvárům“ hodně mladých čtenářek věří, ale proto tu asi jsou, aby se prodávaly..


 
Kojot
Kvě 25, 2007 at 00:42

Celá ta diskuse o knížkách Zuzany Antares mi připadá hodně zmatečná, protože není jasné, o které knize kdo mluví. Malá škola čarodějnictví je jasně komerční počin a takových aktivit lze u Zuzany najít povícero. Já to neodsuzuji a po pravdě řečeno ani neřeším. Osobně bych nad sepsáním komerční knihy na magické téma asi hodně váhal, ale to je můj problém.

Naopak si hodně cením Učebnice výkladu Crowley tarotu, i přeto, že má hnusnou obálku 😉 Myslím, že je důkladná, jde do hloubky a v kombinaci s Knihou Thothovou je dobrým klíčem k Thoth tarotu.

K Učebnici výkladu tarotu se nemůžu vyjádřit, četl jsem ji pradávno a už v té době jsem pracoval s Thoth tarotem a dával přednost Knize Thothově.

Sedmero věšteckých umění je poněkud povrchní, ale pro laiky může být zajímavé. Do začátku je použitelné.

Živlovou magii pokládám za velice solidní úvod do tématu (a navíc s výjimečně zdařilou obálkou).

Ze Základů magie mám rozporuplný pocit. Jsou tam dobrá i slabší místa, chtělo by to doladit. Do začátku to rovněž není špatné.

K těm knihám pro začínající: docela mě udivuje, jak nad nimi kde kdo ohrnuje nos. Buď jsou zmínění ohrnovači skutečně pokročilými mágy, pak ale zapomněli na své začátky, což by neměli, nebo…?

(K tomu, jaká byla přednáška, se nemohu vyjádřit, nebyl jsem tam.)


 
Cody
Kvě 25, 2007 at 07:52

Ahoj Kojote,
chtěl bych jen reagovat na knihy pro začínající, myslím, že každyý bezpochyby nějak začínal a povětšinou nenarazil hned na nějaké hvězdné věci, přesto si myslím, že to že je nějaká kniha pro začátečníky tak by nemělo platit, že je špatná, což v ČR v mnoha případech je.


 
Kojot
Kvě 26, 2007 at 22:16

2 Cody: BTW: Jakou literaturu bys začátečníkovi doporučil?


 
Cody
Kvě 28, 2007 at 07:48

No, pokud jde o Magii tak doporučuji zpravidla Veselého a Nakonečného, ale jen určitá díla.


 
elijah a.k.a. Rabid Rabbit
Kvě 28, 2007 at 13:09

No, pokud jde o Veselého a Nakonečného, tak ti jsou tak suší, že nějakému tomu intelektuálovy z gymplu by se mohli i líbit, ale jinak bych je moc začátečníkům nedoporučoval. To už bych spíš lidem poradil ať si čtou Teda Andrewse a jeho Magii pro každého nebo něco podobného.


 
Cody
Kvě 28, 2007 at 14:30

No s tím teda nesouhlasím, já myslím, že Veselého styl je velice živý a vtipný a navíc, pokud se chce někdo bavit ať čte komixy. Studium magie nemusáí být apriori zábavné


 
Zuzana Antares
Kvě 28, 2007 at 15:49

Linet: Jelikož se psaním knih m.j. živím, napsala jsem knihu pro peníze, nikoliv proto, abych viděla, zda bude mít úspěch. Čarodějnický slabikář byl jenom inspirace k tomu, o čem psát.

Euridika: Kniha je komerční, ale není špatná ani zavádějící. Jestli z ní někdo bude vycházet – no tak po nějaké době prohlédne a začne dělat věci pořádně.

Cody: Ale vysvětlila, myslela jsem, že se někdo chytne. Když spojíš černou a bílou, vznikne alchymická červená. A to je podstata Unikursivního hexagramu. Proto je uprostřed kolíček. 🙂
Cyklus na UK by měl na podzim prý pokračovat a míst pro přednášející tak bude dost. Víc nevím.

Ad Nakonečný: To je velmi osobní interpretace magie, toho nedoporučuji ani za trest. Veselého doporučuji každému, byť s jeho přístupem úplně nesouhlasím. Ale píše výborně, je to čtivé a příjemně osobní.


 
Ramila
Zář 14, 2007 at 14:39

Zuzano, vidím, že máš pořád dost oponentů. Zaplaťpánbů za ně. Ač s nimi nesouhlasím, musím konstatovat, že to, cos řekla v Lažánkách, stále platí – učíš lidi přemýšlet, třebaže jim to občas nedochází.


 
Druidy
Lis 14, 2008 at 12:49

připadá mi to směšné slovíčkaření, když všichni víme o co se jedná -arkána, arkánum, jakokdyby jste se pyšili že jste vzdělanější ale život je nejenom o intelektu, ale o spokojenosti. Největší magií života, je, jak umíte žít vy sami! Takže se zeptejte:“jste šťastní“ „je Zuzana Šťastná? pokud ano, tak jste skuteční mágové:))))


 
Cody
Lis 14, 2008 at 13:45

Druidy: To, že vím, když někdo řekne sex a myslí set ještě neznamená, že je to v pořádku.Ne, já třeba nejsme to co považuju za šťastný a mé příjmení je také jiné. A? Nevadí mi to.


 

Napsat komentář

Copyright © 2024 Bloxxter – osobní blog Pavla Ungra o světě. All Rights Reserved.
Theme by sheVcza. Google