ČT zrušila pořad Detektor, který se nehodil spolku Sysifos

Napsal: Pavel Cody Ungr | Kategorie: Informace, Úvahy
20. března 2008 000 17:37

Včera jsme se dozvěděli, že ČT zrušila kontraverzní pořad Detektor. Celkově tenhle pořad neměl dobré jméno. Zde cíleně naprosto opomíjím celkovou úroveň pořadu a chtěl bych se pozastavit nad argumenty oponentů:

Druhým momentem je skutečnost, že ze zpracování není většině diváků zcela zřejmé, jak ho tvůrci myslí. Je to nadsázka, ironie, seriózní diskuse?

Proboha, to vždy se musí divákům vše nastrčit na zlatém podonose? To se, už vůbec neber v potaz, že by divák mohl použít vlastní hlavu a nedejbože k tomu zaujmout vlastní stanovisko a nebo, mnohem hůř, vlastní názor?

Proti Detektoru protestovali vědci  ze spolku Sysifos,  považovali jej za snůšku nesmyslů a žádali pozastavení. "Česká televize je vázána zákonem o ČT  – a ten je podle našeho názoru porušován tím,  že informace v Detektoru jsou lživé nebo dokonce neexistující," řekl v pořadu Před půlnocí jeden z protestujících, astrofyzik  Jiří Grygar.

Podle něj jen zabírá čas a jde o plýtvání penězi: "Ať si ho vysílají komerční televize,  mají-li zájem. Nejdřív jsem si myslel, že je to pokus o parodii na Cimrmana."

Ačkoliv jsem si pana Grygara vždycky vážil jako vynikajícího astrofyzika, jeho aktivity ve společnosti Sysifos, která je známá svou dogmatičností a omezeností, mu vyloženě škodí. Ptám se, jestli je vědecký pohled na věc jediným validním přístupem k poznávání světa? Já tvrdím, že ne! Je to pouze jedna alternativa z mnoha. Jak řekl, kdosi moudrý přede mnou, náhoda jsou souvislosti na které ještě věda nenašla odpověď.

A jak by pan Grygar nahlížel na náboženské pořady a jiné pořady tohoto typu? Ty mu očividně nevadí. Tato omezenost vědecké kliky je vskutku alarmující.

"Je zarážející, že veřejnoprávní televize vysílá lživý a zavádějící pořad, jaký nemá obdoby ani u komerčních televizí," píše rada v otevřeném dopise.

Lživost reklam a zavádějící informace ve zpravodajských pořadech nikomu nevadí, ale když něco není dle vzorce Sysifovského, pak je to rozhodně najednou špatně.

Na závěr vyjádření Petra Vachlera:

"Víme ale, že proti pořadu vedla systematickou inkviziční kampaň Akademie věd, resp. Sisyfos v čele s Jiřím Grygarem, který považuje vědecké teorie za konečné a neměnné," říká Vachler.

A nevylučuje to, co mu Grygar radí: "Pokud Nova nebo Prima zareaguje, asi bych se nebránil odvaze vysílat heretické, konspirační či esoterické pohledy na naši zkamenělou realitu jinde."


50 komentářů

orsic
Bře 20, 2008 at 17:53

.. jsem se u toho bavil,nevidím důvod proč se nemohu pobavit u pseudoblábolů to at mě to združení magorů syslyfos vysvětlí teda 😀


 
Binoa
Bře 20, 2008 at 18:50

Hlavně, že vysílají několikahodinová zasedání poslanecké sněmovny….ble:(((


 
Brozkeff
Bře 20, 2008 at 19:39

Žádný díl jsem neviděl, takže nemůžu jednoznačně hodnotit … pravdou je, že pořady tohoto typu často skutečně prohlašují jakési stupidní hypotézy za fakta. Ovšem pokud to celé je v obalu pořadu „alternativních vysvětlení“, nevidím v tom problém.

Skeptici vidí problém opravdu všude, kde to není „tvrdá věda“… když jsem teď sepisoval informace o anthroposofii, tak jsem se u prohlášení Skeptiků nestačil divit 🙂 O omezenosti Sysifa není pochyb odnepaměti, no co. Stejně omezení, jen na druhou stranu, jsou i někteří tzv. „esoterici“ a „záhadologové“. Takový už je svět, buďme jen rádi, že u nás ta svoboda je vskutku grandiózní — tahle televizní událost je vcelku drobnost. Pozoruhodné je jen, že skupina vědátorů pískne a televize hraje podle jejich not. Když stačí takové písknutí, aby se pohnuly ledy, mělo by stačit i písknutí obrácené, ne? Napíšeme krásný otevřený dopis, že považujeme náboženské vidění světa za jediné správné, a požadujeme aby se tomu programová nabídka přizpůsobila. Pochopitelně s odvoláním na precedens :e)


 
orsic
Bře 20, 2008 at 21:02

ad Brozkeff) jenže to bys musel mít tolik titulů jako tudle tenhlec :
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Henryk_Lahola


 
tpm
Bře 20, 2008 at 21:55

Já jsem viděl jeden díl o Orloji a ten mi přišel docela zajímavý. Vůbec nikdo se tam netvářil, že předkládá fakta a jedinci co tam vystupovali, byli opravdoví nadšenci do tématiky.
Ale nevím, tohle téma je ještě docela v pohodě. Díly o Ufonech nebo o Teslově střílení jsem neviděl…
Graficky vypadal Detektor šíleně, ale spíš si myslím, že pořady o alternativních pohledech na svět u nás spíše chybí, než že by přebývali…


 
JanK
Bře 20, 2008 at 22:52

Měl by být každý pořad schválený skupinou lidí, nebo může Česká televize vysílat to, co považuje za správné ?

Na jednu stranu je dobře, že je tu celkem fatální opozice Sysifos, ale na druhou stranu, by si Sysifos mohl trochu méně vyskakovat.


 
Jakub
Bře 21, 2008 at 10:02

Nevím co má co nějaký spolek omezených kmetů kecat do toho, jaké pořady se v televizi vysílají. Co to bude příště? Zruší pohádky? Náboženské pořady? Nebo předpověď počasí, že pokaždé nevychází? Nebo Jů a Hele, protože ani jejich existence není vědecky prokázána? Rákosníčka? Křemílka a Vochomůrku? Rumburaka? Jak budou chránit naše duše? Na co se pánové z akademického světa zaměří příště? Navrhnou kvóty na to, kolik se nám může zdát za týden snů nebo kolik fantastické literatury můžeme přečíst za měsíc? Smutné je to …. smutné.


 
Nemo
Bře 21, 2008 at 10:28

Jsem rád, že to skončilo. Lži a neověřené bláboly nemají v bedně co dělat. To myslím vážně.

Sektu Sisyfos nemusím, ovšem někdy skeptický pohled není na škodu.Nedávno jsem čekal, že se budu durdit komu dali tu jejich cenu, ale když jsem viděl komu a za co, přišlo mi, že je to celkem oprávněné (až na S. Grofa).


 
Jakub
Bře 21, 2008 at 11:02

Skeptický pohled je fajn, pořad jsem neviděl…. ale tohle mi prostě zavání cenzurou.


 
Cody
Bře 21, 2008 at 12:37

Viděl jsme jeden pořad o Golemovi a nikde jsme tam nenašel žádnou vyloženou lež. Ostatní pořady jsme neviděl, ale není to problém, jsou k dispozici na webu ČT.


 
Irwiuss
Bře 23, 2008 at 01:57

Jakub: naprostý souhlas. Smrdí to cenzurou. Příště by to mohli udělat jemněji.

Na druhou stranu, já jsem za Sysifos celkem rád. Ochrana před čarodějnými hovady(tedy např. Detektor) je prostě třeba. Tím, že sejmou pár telat podobného kalibru značně očistí magickou komunitu. Nepráskneme Marcelku? Třeba by jí i zavřeli…

Jediné čím mě naštvali, bylo udělení Bludného balvana Grofovi. Jeho práce je podle mě seriozní, i když založená na mírně „transpersonálních“ faktech. Jeho odvětví psychologie je víceméně odborníky uznáváno.

Můj názor na Detektor je silně skeptický. Já vyděl jen jeden díl o magických balvanech. Typická Denikenovská trapnost.


 
Mob
Bře 23, 2008 at 13:04

Bohužel Vachler to pojal velice diletantsky – dramaturgové Detektoru sami neměli o daných tématech důkladný přehled a tak posbírali partu lidí, co jim byli ochotni něco říct, sestříhali to tak, aby to zapadlo do koncepce „všechno je nijak“ – konečný verdikt se přelévá od jedné strany ke druhé a fakta promlouvajících stojí často na bázi četby literatury typu T.Ravenscroft – tedy že si dotyčný neudělal vlastní názor na základě původních pramenů a dokumentů, ale přečetl jen názory dalších paranoiků. Mimojiné všichni dotyční jsou titulováni jako „publicisté“ 🙂
Skoukl jsem to namátkově asi za 2 dny a dojem není špatný, spíš taková sranda a inspirace, jak vznikají nové pověry a legendy (pro zájemce: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10169307239-detektor/208562221450005-12.03.2008-01:15.html

Vyjádření Sisyfa byly asi 4 a nikde nepadlo vyloženě, zakázat (alespoň jsem nenašel)- kdo to rozhodnutí vydal netuším. Práce Sysifa je sama ovšem poněkud diletantská, zkoumají ezoteriku jen z pohledu vnějšího, přičemž je to oblast více vnitřní a subjektivní. Nikdo z nich to není schopen na sobě zažít a vše se měří jen přístroji. S. reaguje jen na jistou tendenci duchvědů tvrdit, že jejich zážitky jsou objektivní (UFO) – tedy, že v postatě časem nahradí karteziánskou vědu – to je samozřejmě přímý útok na akademiky a poměrně jasné nepochopení o čem celá ta ezoterika vlastně IMO je 🙂

Taky to smrdí tím, že Vachler ani jednoho Skeptika mezi sebe nepozval. Prostě osobní konflikty a nevraživost.


 
Zuzana Antares
Bře 26, 2008 at 02:26

Dlužno podotknout, že veřejnoprávní televize je tu pro všechny diváky a každému by měla nabídnout vyhovující pořady, i když se bude jednat o menšinu diváctva. Pokud má pořad své zastánce, měli by se ozvat proti jeho zrušení, tj. proti diskriminaci. 🙂


 
Mob
Bře 27, 2008 at 11:57

Já nejsem proti – sepíše to někdo?


 
Nemo
Bře 29, 2008 at 23:10

Deník.cz, dnes.

„Zajímavých záhad vědy je bezpočet, ale to, co v Detektoru až dosud tvůrci pojednali, se vědy vůbec netýká; je to mnohokrát ohřívaná polévka naprosté pavědy,“ říká Jiří Grygar, astronom, fyzik, vicepresident Evropské rady skeptických organizací (ECSO) a člen výboru Českého klubu skeptiků Sisyfos. Kvůli svým protestům vůči tomuto pořadu se stal po jeho zrušení terčem nevybíravých výhrůžek: „Ty svině jedna křestanská, chcípni. Proč si nechal zrušit detektor? Smrt všem katolíkům!“ napsal mu jeden z anonymů. (red)


 
Xaltotun - Marek Dluhoš
Bře 31, 2008 at 01:04

Mob. Zuzana A.: Už jsem sepsal stížnost na zrušení Detektoru jak vedení ČT, tak i Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Odeslal jsem to minulý týden. Nebojíte li se těch fanatiků ze Sisyfa, napište tam taky. Čím nás bude víc, tím více to budou muset řešit – mají povinnost Vám i odpovědět. Jejich adresy mailu najdete googlem.

Podle mne to byl konečně pořad s nezávislejšími badateli, co prostě viděli věci jinak. Ovšem i to, jak nakonec řekli, že skutečné Longinovo kopí se po válce nevrátilo do Rakouska, ale je dnes v Pentagonu a proto USA bojují kde můžou jim určitě nepomohlo…Byl to konečně nezávislejší pořad se zajímavějšími teoriemi.

Máte někdo, komu se také nelíbí pavěda Grygara nějaké už tituly z VŠ a nejlépe z UK? Mohli byste mi napsat do mailu marekdl@post.cz? Mám myslím velmi dobrý plán, který jsem již posuzoval s pár lidma. Chceme li mít ČR zajímavější, nesmíme se tady nechat psychicky likvidovat postkomunistickými pohrobky typu Grygara…


 
Xaltotun - Marek Dluhoš
Bře 31, 2008 at 01:06

Jinak proč by měli Vachler zvát nějaké „vědce“ ze Sisyfa. Oni taky do pořadů o astronomii či molekulární biologii nezvou astrology a okultisty…


 
Cody
Bře 31, 2008 at 09:40

Bez urážky, ale pana Grygara nepovažuju za postkomunistického pohrobka, je to vynikající astrolog. To, že s ním nesouhlasím mi nedává právo ho nazývat podobnými přívlastky. Pokud jsi onen dopis psal ve stejném duchu, tak Dagon s námi …

Ono své protivníky by jsi měl ctít a polemizovat s nimi na úrovni. Jinak se dostáváš do role pouličních křiklounů. Aspoň tak to vidím já.


 
Mob
Bře 31, 2008 at 15:34

Cody: Jako skutečného vědce ho neposoudím, je to popularizátor vědy a díky tomu je také známý a má slovo. Případně mi řekni, čím astrofyzice přispěl. Navíc se hlásí vehementně ke katolictví a to, že pase po ezoterice smrdí opravdu inkvizitorstvím. Velice dobře se pamatuju, co dělal astrologům za peklo – a astrologie skutečně není měřitelná věda. Nějaké pozitivní výsledky jeho objevitelství v řadách falešných ezoteriků opravdu nevidím, celý Sisyfos je taková zábava netolerantních racionálních fašounů.

Detektor se začal mimojiné docela zlepšovat – poslední díly o Automatickém psaní a Alchymii a katedrálách (je tam i Jakub Hlaváček) jsou poměrně nadstandartní.


 
Xaltotun
Bře 31, 2008 at 23:56

Mob: Naprostý souhlas? Poslals jim tu stížnost?

Cody: Neboj když něco píšu na úřady tak taktičtěji. Myslím by ale na sebe po tom přečtení ten fanatik Grygar hrdý nebyl..

Jinak že je to poskomunistický pohrobek za tím si stojím. Vemte si, kdo asi tak mohl za komunistů hlásat svá moudra v televizi..A Grygar měl elitní postavení už tehdy. A díky toho jeho katolicismu se stal i jako „rebel“ populární. Po 1989 už ničím kromě brždění nadějnějších teoretiků i praktiků ničím nevynikl ani zvlášť nepřispěl.


 
Cody
Dub 1, 2008 at 01:20

Nevím, myslím že logika, že každý kdo mohl být za totality v televizi je zarytej komouš je dobrá. Možná tam byl rpoto, že astrologie je idově čistá nemyslíš?


 
Nemo
Dub 1, 2008 at 10:54

Dovolím si přidat jeden odkaz na článek, pod který se názorově podepisuji (i když sám bych ho tak dobře nenapsal).
http://neviditelnypes.lidovky.cz/p_spolecnost.asp?c=A080331_113140_p_spolecnost_wag


 
Xaltotun - Marek Dluhoš
Dub 1, 2008 at 15:47

Cody: Nepleteš se náhodou, že pořád hovoříš o Grygarovi jako astrologovi? On tam je vždy co vím jako astronom – a jeho ideová čistota spočívala v obhajování katolických dogmat typu panenství matky Ježíše…Byl to asi takový rebel, jako nějací chartisti co se komančům hodili do krámu jak to teď vypadá..


 
Zuzana Antares
Dub 2, 2008 at 00:42

Xaltotun: Bezva, klidněs mě tam mohl podepsat. 🙂 Je fajn, že ses toho chopil.

Ad kvalita pořadu: Moc odvázaná z něj nejsem. Vyjádření jsou dost obecná a občas někdo z mluvčích plácne pěknou hovadinu. Příklad: V části o alchymii mluvil Vlastík Marek o energetickém působení katedrál. Nevysvětlil kde ke svému názoru přišel, jaká energie, co dělá, jak ji může divák vnímat… Podobných bot je tam víc. To musí vědce hodně iritovat. 🙂
Ale kvalitu hodnotit nechci. Lepší něco než nic, díky čertu za Detektor. Další podobný bude určitě lepší, chce to vývoj a zkušenosti.


 
Xaltotun
Dub 2, 2008 at 13:44

Zuzana A. : Souhlas.

Jinak pište tam raději i každý za sebe, oni pak musí počítat, kolik jim přišlo stížností a naopak hlasů pro pořad. Berte to tak, že jedna Vaše stížnost že to zrušili vymaže jednoho Grygara, Pacnera či dalšího fanatika..

Stížnost by měla mít jisté náležitosti-na začátku o co jde a definovat problém. Já to napsal takto.

Vážená Rado pro rozhlasové a televizní vysílaní, (druhý jsem poslal vedení České televize s oslovením Vážené vedení ČT)

Tímto podávám Stížnost na zrušení pořadu Detektor,

Po dlouhé době jste začali vysílat pořad, který mne zaujal – Detektor. Nyní jste jej zrušili jak vím z mnoha zdrojů proto, že protestovalo několik „vědců“ z klubu Sisyfos a Akademie věd, že pořad nebyl dostatečně vědecký čí „mátl“ veřejnost jako by „vědecký“ byl. V pořadu bylo jasně zmíněno, že se jedná o fakta doplněna novými teoriemi i hypotézami. Jako vysokoškolsky a navíc v oboru historie vzdělaný občan mohu jasně posoudit, že v pořadu uváděné údaje byly opravdu často pravdivé, ostatní pak velmi zajímavými hypotézami prezentovanými velmi zajímavými lidmi. Takových pořadů s novějším pohledem na realitu by mělo být více.

Proto prosím, aby se již neustupovalo často ve svých oborech uzavřeným fanatikům „vědy“, kteří jí tímto škodí, jako pan Grygar či Pacner. I ostatni lidé mají právo na jiné názory, než nám prezentují tito fanatičtí strážci „čistoty“ vědy.

Proto prosím, aby se ve vysílání pořadu pokračovalo. Navíc neuznávám ani argument, že by v něm měli tito „vědci“ mít více slovo. Mají dost svých pořadů a k dotyčným otázkám Detektoru by většinou jen říkali, že to nejde či jsou to nesmysly. Okultisté také nepožadují vstup do pořadů o mikrobiologii, astronomii atd., které TV vysílá, aby tam prezentovali své názory na dotyčný obor.

Za pochopení děkuji,

zde doporučuji podepsat i s nějakým titulem jde li to

Pošlete to s dvojím oslovením na začátku na tyto dvě pro to nejdůležitější instituce mailem (oni Vám musí odpovědět)

adresy: vedení RRTV – info@rrtv.cz
vedení ČT – info@ceskatelevize.cz


 
Nemo
Dub 2, 2008 at 21:43

Ty jo, Xaltotune, mezi námi, dokážeš rozlišit mezi názorem a faktem? Tobě skutečné vyhovuje, když tě někdo krmí bláboly, které jsou potvrzené jako nepravdivé (tj. lživé a vymyšlené)? Okultisté nemají důvod požadovat vstup do pořadů o mikrobiologii, protože je to pořad o mikrobiologii (o které drtivá většina okultistů nemá ani páru). Pochopíš to, že tohle bylo přezentováno jako „pořad o mikrobiologii,“ do kterého nebyl žádný mikrobiolog pozván? Víš, oni to nejsou „vědci,“ nýbrž to jsou skutečně vědci. Mají postup práce, který má ověřitelné kroky, ověřitelné výsledky, což se marně pokoušel zavést v magii například Crowley. V magii si každý plácá své, páte přes deváté, často si odporuje, neexistují autority, které klepnou přes prsty podvodníky, apod. Díky těmto vědcům máme co jíst, nežijeme v pralese, lidé létají do vesmíru, v zimě nám není zima, v létě nám není horko, když dostaneš infekci, neznamená to automaticky, že tvé dny jsou sečteny, děti nekosí neštovice, úplavice, nežijeme v městech plných sraček, atd atd.

Promiň, ale u mně ses tímto degradoval na další tupou a slepou ovci ze stáda. Je hezké, že doporučuješ podepsat se s titulem – uděláš to sám? Máš nějaký? Máš už aspoň maturu (a není za vaření v rodince)?

Cody, Grygar není astrolog, ale astronom.

Zuzano, jsem vskutku zvědavý, jestli pod tohle (co napsal Xaltotun) podepíšeš :).


 
Mob
Dub 3, 2008 at 13:35

X: ještě jsem nic nesepisoval, max. podepíšu nějakou petici.

Nemo:
a) Detektor je pojat v urč stylu – není to o informacích, ale o kladení otázek a hledání jiných mřížek, jak vykládat svět. Dominuje tam paranoidní pohled na věc, který je u záhadalogie klíčový. Je to styl – asi jako limonáda na osvěžení.

b) příklad s mikrobiologií je zjednodušující – já nejsem mikrobiolog a tak do toho nekecám, to je snad jasný. Grygar nemá zkušenosti s magií, tak ať do toho nekecá taky. Udělování hliněných hoven, kterým říkají sysifovy kameny je taková polívčička, jak se zviditelnit, dostat do médii, mít nějaký prachy a slávu. To dělají hvězdy v showbyzu taky – např. si nechaj dát implantáty.
Kdybych byl splašená čakra-bába, tak budu kritizovat vědce za to, že věda je málo duchovní – tedy zamlžené zrcadlo, co asi tak pro vědu dělá max. soudruh Grygar. Já jenom řeknu, že nám vědci a racionání myšlení zasvinilo trávicí trakt a ovzduší, alergie jsou běžnou součástí běžných nemocí, alopatická medicína funguje čistě na bázi byznysu a krájení masa. Nebudu trapnej a nebudu rozvádět teorie o aromovkách a morálnosti vědy… Očkování je fajn, no a co? Biodynamický zemědělství taky nevymyslel vědec. Za to nemůže věda zevlů typ Grygar, který je jen taková hysterická star, ale ti anonymní, co makají v laborkách.

c) pokud si nevšiml, tak v Detektoru vystupují lidi jako Cílek nebo Hlaváček…

d) btw. jaký máš titul ty chytrolíne?


 
Nemo
Dub 3, 2008 at 16:10

Mobe,
a, pokud to měl být pořad v učitém stylu, který popisuješ, tak tak měl být také přezentován. Popis „Nejvýznamnější a také nejzáhadnější otázky ze světa vědy, umění a společenského života, které jsou dodnes zahaleny řadou tajemství“ (viz stránky české televize) nic neříká o nepodložených spekulacích a neověřených faktech.
b, Možná jsi to nepostřehl, ale lidé se Sisyfosu jsou vědci a jako takových se jich pořad s podtitulem „o vědě“ dost týká. Jak by asi reagovali magici, kdyby v pořadu o magii vystupovali pouze vědci (např. fyzici) a žádný magik nebo aspoň religionista osloven nebyl. A aspoň jednou by ses mohl pokusit správě napsat y a i v tom jednom slově (Sisyfos), ty chytrolíne.
c, Kdo je Cílek a Hlaváček? Řekni mi o nich něco. Každopádně, Ing. Karel Pacner a Ing. Václava Sklenička CSc. zneužiti byli. Viz například Pacnerův blog.
d, Titul mám akademický a ujištuji tě, že to není bakalář ;).
e, Musíš odpovídat za Xaltotuna? Neumí to sám?


 
Xaltotun
Dub 3, 2008 at 16:22

Mob: Naprostý souhlas. Co se týče petice přijde mi to daleko složitější, než napsat stížnost formou mailu. Petice musí mít jisté náležitosti – musíš do ní uvést daleko více osobních dat-každý. Navíc je podle mne efektivnější, poslat tam deset stížností na zrušení, než jednu petici s deseti podpisy, na kterou odpoví najednou. To je také jistě důvod, proč Grygar psal všem Sisyfovcům, jak se profláklo na netu, ať píší stížnosti individuálně a pokud možno mění styl, ať to nevypadá na jednu sektu stěžovatelů…

Jinak je zajímavé, kolik míst „nahoře“ dnes ovládají takoví za komačů profitující páprdové. Pak se můžeme divit, že dusí celý stát, neb z mladších se všude prosazují jak vidím především ti, co se předhánějí v lezení jim do zadku..U těch pak většinou nelze očekávat žádné novější nápady ani směřování..

Nemo: Myslí, že kdo mne krmí bláboly jsem v naprosté většině schopen vidět sám. Stejně tak jsem viděl v Detektoru, že tam jsou např. správné a v ČT normálně nedávané údaje – jako např. o německém průzkumu Antarktidy atd. a k nim leckteré teorie těch, kdo se tomu snaží věnovat..

Pak píšeš, že: „Okultisté nemají důvod požadovat vstup do pořadů o mikrobiologii, protože je to pořad o mikrobiologii (o které drtivá většina okultistů nemá ani páru). “ – Naprostá většina mikrobiologů se neorientuje v magii a dalších oborech-alchymii, ariosofii, theosofii, jak se domnívám, tak proč chtějí kecat do oboru, kterému nerozumí?

Dále ve vědě máme metodologii nejen věd přírodních, ale i společenských a ta je často hodně neexaktní. Proto kritizovat postup humanitních vědců pro jejich neexaktnost např. v aplikování vzorců na vývoj mezinárodních vztahů je amatérismus. A to jsem ještě neřekl, že řadím magii mezi společenské vědy…

Osobně se snažím v magii postupovat přísně vědecky i podle premisy: „Věda je hledáním hypotéz, jejich ověřování (verifikace) a testování pokusy na falzifikaci jednotlivých důsledků.“

Jinak že můžu jíst z talíře, pít z vodovodu a užít v případě nutnosti penicilin(objeven spíš náhodně) je fajn, ALE ROZHODNĚ TO PRO MNE NENÍ OMEGA VÝVOJE. A to by si měli takoví jako Grygar či Pacner nebo Ty pokorněji uvědomovat..

Nemo:


 
Nemo
Dub 3, 2008 at 16:27

Xaltotune, Antarktida je výborný příklad. Budu citovat z Pacnerova blogu:

Další nesmysl vypustil jeden záhadolog, který tvrdil, že za války byli Němci usazeni v Antarktidě, a proto tam v roce 1947 poslali Američané čtyři tisíce vojáků, kteří s nimi bojovali. Volal jsem Standu Bártla, kolegu, který zasvětil polárním oblastech celý život. Potvrdil, že je to nesmysl, Němci vyslali výpravu do Antarktidy v roce 1938, měla vytvořit základnu pro německé rybáře, ale válka všechno zhatila. Ten kontingent amerických vojáků tam dělal regulérní manévry, doprovázela je padesátka vědců.
O tom, co dělali němečtí vědci a inženýři za druhé světové války, existuje ohromná literatura. U nás vyšel zlomek – hlavně kniha britského historika Johna Cornwella „Hitlerovi vědci“, který tuhle činnost odkrývá. Američané už dávno odtajnili, na co po válce v Německu přišli, Rusové s tím začali za Gorbačova, takže dnes to poměrně přesně víme – a nejsou to žádné záhady.
Majloval jsem si o tomto Detektoru s pplk. dr. Eduardem Stehlíkem, náměstkem ředitele Vojenského historického ústavu, který často vystupuje i v ČT. Jeho pocity se shodovaly s mými: „Málem mě omývali. Hrůza!!!“


 
Mob
Dub 3, 2008 at 16:40

a) no a nezní ten podtitulek sám podezřele? Přijde mi, že jsi jim na to skočil jenom ty. Záhadologie přeci jede na tom, že se bere smrtelně vážně a nikdo jim nevěří.

b) však si je tam pozvali, jen grygarovic partu nechali doma – ty poslední díly byly ok.

c) Cílek je geolog, má k vědě docela jiný přístup, než grygarovic poskokové – publikuje u Malvernu, ktr patří Hlaváčkovi, a také ve Vesmíru…

d) btw. nejsi ty další Kojotův nick?


 
Mob
Dub 3, 2008 at 16:54

Nemo: Jo, tak o tom žádná, že hitlerovské konspirace jsou spíš do komiksu o Hellboyovi. Jenže ona Atlantida je spíš v doméně astrální magie, než novodobých Indiana Jonesů. Mně osobně se to celkem líbí – i když jsem se málem obtáhnul z toho co psal Levenda v Nesvaté alianci (o Hitlerovi) o Crowleym a Golden Dawn. Z druhý strany tyhle lidi sem tam napadne kontext, na ktr by se racionalista nezmohl – protože takto se věda nedělá.
Co je IMO hlavní problém je, že záhadologové tahají věci z astrálu do reálu bez selekce. Ufologa Jirku Maška, co am v tomhle duchu mluvil, si pamatuju ještě z nějakýho fóra 🙂


 
Xaltotun
Dub 3, 2008 at 16:54

Nemo: Když nejsi dokonce ani bakalář :-), tak jsi snad musel v té Horní Dolní mít alespoň metodologický seminář? Do gymnaziálních či bakalářských rozvrhů se chápu nemusí vejít, ale takhle mi připadá diskutuješ jako člověk, co je hrdý jak zvládl antickou filosofii a plave v platónovi..

Píšeš: „Možná jsi to nepostřehl, ale lidé se Sisyfosu jsou vědci a jako takových se jich pořad s podtitulem “o vědě” dost týká. Jak by asi reagovali magici, kdyby v pořadu o magii vystupovali pouze vědci (např. fyzici) a žádný magik nebo aspoň religionista osloven nebyl.“

Takže tvrdíš, že např. religionisté nejsou vědci? Jsou filosofové vědci? Politologové? Podle mne jsou např. okultisté vědci jako každý jiný, jen mají své metody i ohniska zájmu…Navíc jak také tvrdí někteří, je možné, že např. magie je vědou dávno zaniklé civilizace..


 
Xaltotun
Dub 3, 2008 at 17:03

Nemo: Navíc jses dosti lacině chytl na mou zmínku o Němcích v Anatrktidě..Nijak jsem nepsal, že považuji za jistý ten jejich výskyt tam za války či po ní…Ovšem za jisté považuji, že tam dělali ty expedice před válkou i založili tam kolonii Neu Schwabenland.. To jsou fakta, která myslím neví většina Čechů ba dokonce Němců-informovat o tom bylo historicky naprosto OK – že to Pacner překroutil jak se mu to hodilo na kritiku přidaných teorií je už jeho věc, tohle umí každý amatér a může si klidně dopisovat s CIA..


 
Cody
Dub 3, 2008 at 20:21

Xaltotune, opět měříš kdo ho má většího? Člověče kdy ty z toho vyrosteš. Myslím, že na titulech a dosaženíém vzdělání vůbec nesejde. Znám idioty s vysokoškolskými tituly stejně jako idioty se základním vzděláním. Známmoudré vysokoškolské profesory a moudré dělníky s učňákem. Prosím nech toho.

Myslím, že magie věda není viz http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bda#Definice_v.C4.9Bdy – už jen z toho pohldeu opakovaného pokusu se stejným výsledkem. Má některé aspekty vědeckého bádání, ale vědou v plném významu IMHO není.

Religionistika věda dle mne je, Filosofie podle mě ne.


 
Nemo
Dub 3, 2008 at 22:30

Mobe, nejsem další Kojotův nick. A osobně dost pochybuju, že oni záhadologové něco tahají z astrálu. I kdyby, tak bez selekce je to stejně úplně bezcené. Maška (a další Světelné čističe kanálů) si možná pamatuješ z před moc lety lety zrušeného fóra Frabato, kde ovšem ještě jako ufolog nevystupoval, nýbrž se tvářil jako mystik (a už tenkrát říkal „divné věci“). Poté už jenom AFAIK Osud.cz (popřípadě Zvědavec.org), který se nedlouho poté stal placeným. Jak je to dnes nevím, nesleduji to.

Poslední díly možná byly ok, ale také si vezmi, pod jakým tlakem se ráčili stát ok. Ty díly měly být ok od prvního do posledního. Jinak, mě to možná zní podezřele, ale když ti pak blízký člověk, který holt nemá takový rozhled, tyhle blbosti papouškuje s vykulenýma očima, tak je ti spíš do breku.

Xaltotune, Pacner schválně překroutil fakta a tvůj oblíbený záhadolog říká čistou pravdu. To jsou fakta, a vlastně všechna fakta jsou podvrhy a tahle fakta, která vlastně ví většina čechů, jsou pravdivá i když se nedají ničím podložit a vědcům po celém světě (nepochybuji, že ti naši přinejmenším čtou knihy, které vychází v zahraničí k jejich oboru) až teprve detektor řekl, jak to tedy skutečně je. Vskutku jsi mi vzal vítr z plachet.

Neboj Cody, na jeho hru „kdo má většího“ mu neskočím. Na jednu stranu řadí vědce mezi fanatiky, na druhou stranu by chtěl, aby se lidé podepisovali i s tituly. Trochu mi tam vylézá nějaký problém s autoritami a jejich přijímáním :). Ale to není má věc.


 
Xaltotun
Dub 3, 2008 at 23:22

Cody: S nikým jsem se nepřetahoval – začal s tím myslím Nemo slovy:“ Máš už aspoň maturu (a není za vaření v rodince)?“ Já jen napsal jak si myslím je nejrozumnější napsat stížnost na zrušení, neb nepochybuji, že Sisyfovci to udělali hodně úředně..

Nemo: Nenapsal jsem, že Pacner překroutil fakta, ale že to překroutil, aby mohl ukázat pořad ve špatném světle, jako by jako fakta udávali něco, co jsou jen hypotézy či zdání fakt těch co se o to zajímají..

Jinak prosím Tě že si ještě rýpnu, měl jsi alespoň někde seminář či testy z logiky když jsi dále než na bakaláři. Zkus se držet toho, co v textu tvrdím a nezkoušet mne kritizovat za něco, co z mnou řečeného nevyplývá..


 
Xaltotun
Dub 3, 2008 at 23:25

Nemo: A už vůbec nechápu, kde jsi vzal, že řadím vědce mezi fanatiky..Určitá sekta vědců (teda podmnožina vědeckého světa) je organizována Sisyfem a jistě je tam i pár z Akademie věd…Jistě je spousta tolerantnějších a zajímavějších vědců, kteří ten Grygarovsko-Pacnerovský humbuk nevítají..


 
Nemo
Dub 4, 2008 at 00:21

Xaltotune, nenechám se tebou zatáhnout (snížit) na úroveň ukazování si, co měl kdo ve škole za předmět, nebo slovíčkaření o tom, že jsi myslel jenom tohohle a támhletoho už ne.


 
Xaltotun
Dub 4, 2008 at 13:34

Nemo: Ha vždy jsem myslel že „slovíčkaření“ a diskuse o každém pojmu je základem skutečné vědecké práce…


 
Martin
Dub 4, 2008 at 13:58

Videl jsem vsechny dily a kdyby porad nezrusili, koukal bych poctive dal, protoze jsem se u toho vazne vyborne bavil.
Naprosto ovsem souhlasim se sysifem a se zrusenim poradu, protoze pro lidi s mensim rozhledem a zkusenostmi(treba skolaky) to muze byt opravdu nebezpecne.


 
Cody
Dub 4, 2008 at 14:17

Xaltotune, slovíčkaření vskutku ne, spíše jasná definice pojmů, což se nedá slučovat se slovíčkařením, které zde předvádíš.

Martin: To je myslím dobrá a věcná připomínka.


 
Xaltotun
Dub 4, 2008 at 21:45

Martin: Tak to uz za nebezpecnejsi povazuji veskere ceske rodinne serialy, vetsinu filmu, zpravy a cetbu prakticky veskereho denniho tisku-vcetne Lidovek, MF Dnes, dale zpravy i politicke diskuse na CT, Nove, Prime…

No kdo to sleduje by myslím vědecké hledání nejpřesnější definice jako slovíčkaření klidně nazval. Jak píše Martin – lidi s menším rozhledem a zkušenostmi – školáci, bohužel často tu zásadní podstatu věci za „slovíčkařením“ akademiků nechápou ani mnozí vysokoškoláci…Viz. spor o filioque jako základ rozpadu křesťanství na pravoslavnou a katolickou církev…


 
Brozkeff
Dub 21, 2008 at 01:17

Velice pěkný text V.Cílka:

http://ihned.cz/3-23737410-detektor-000000_d-10

Krásně řečeno: „Podle toho, kolik zaniklo dobrých časopisů či rozhlasových pořadů a jak málo lidí kupuje hodnotné, věcné knihy, můžeme usuzovat, že veřejnost má nezpochybnitelné právo na dezinformaci, anebo alespoň na obranu proti informacím o reálném světě.
Podobně i veřejnoprávní televize, která se chce, anebo musí, vyrovnat soukromým stanicím, by měla produkovat zejména hloupé, zkreslené a jednostranné pořady. Má to v náplni práce.“


 
Petr
Kvě 17, 2008 at 11:02

Sisyfos nelpí na žádných dogmatech. Co je to za blbost? Autor textu zřejmě ví o Sisyfovi a jeho aktivitách velké kulové. Jediné na čem lpí je používání kritického rozumu a vědecké metody, tedy posuzování věcí na základě faktů a ne dojmů.
Víte, když někdo lže o politice, ozvou se politici, když někdo lže o historii, ozvou se historii. Když někdo lže o vědě, kdo se má ozvat? Včelaři?


 
Cody
Kvě 19, 2008 at 09:01

Žel Bohu lpí, nebo alespoň Ti členové klubu Sysifos co vystupují v médiích vrhají tento obraz.

Kritičnost je dobrá a vhodná nicméně lpěnbí na čisté exaktnosti je v běžném životě přespříliš omezené a dogmatické, nebo´t prožíváme celý život. Vše nelze zaškatulkovat a popsat a právě toto omezené lpění na exaktnosti je velice dogmatickým náboženství vědecké kritičnosti, kterým Sysifos trpí.

Nebyl jsme si vědom, že v pořadu Sysifos někdo lhal o vědě, spíše ukazoval jiný pohled a to je jasné, že se Vám nemohlo líbit.


 
jazzdeda ruda
Bře 8, 2009 at 11:27

Každý máme své mantinely.Pana Grygara ty jeho omezují obzvláště zrovna tak jako členy t,zv,spolku Sysifos.


 
paZuz
Bře 30, 2010 at 17:46

@Cody: …Astrolog???? Jejda, ten by Vás hnal…Astronom je, ale právě proti astrologickým blábolům bojuje..A vy jej takto škaredě označíte…


 
Peter Blaček
Říj 4, 2010 at 21:51

Vážení přátelé, já jsem měl tu „čest“ pracovat 2 roky v České televizi – speciálně u zpravodajství. Tak neuvěřitelné dezinformace, cílené lži a záměrné manipulace, které denně v televizi většina z vás hltá, z toho se mi opravdu dělalo (a dělá) zle. Tak obrovská a zcela nekompromisní cenzura, která v čt i dnes panuje, to si opravdu nedovedete představit. Když jsem z čt odešel, zařekl jsem se, že tv – speciálně zpravodajství – přestanu sledovat…už tak činím 1, 5 roku a daří se mi čím dál tím lépe…přál bych vám všem stejné procitnutí..čím dřív, tím líp..ale nutit ke šťastnějšímu životu nikoho nebudu:)


 
Wava
Úno 12, 2011 at 21:21

Všechny Vás zdravím,doufám,že lidstvo jednou pochopí,že není jen hmota na kterou si lze sáhnout a začneme všichni nejen myslet,ale taky cítit.Zatím se jen všichni dohadují o svou pravdu,ale někteří zatím nechápou vůbec nic. Zvířata jsou více intuitivní,zatím co my lidé si pěstujeme jen své malé ego. Pořady typu záhady,tajemno a věci mezi nebem a zamí zajímali lidi od pradávna,tak proč se tak někteří křečovitě držíte dogmat.Jsou různé žánry televizních pořadů a tyhle nejsou nijak škodlivé. Určitě mají ducha, na rozdíl od všech tech psycho nesmyslů,co se stále natáčejí a živí v lidech jen strach.Přeji všem hodně porozumění a lásky i těm,kteří ji zatím ve své duši nenašli.


 

Napsat komentář

Copyright © 2024 Bloxxter – osobní blog Pavla Ungra o světě. All Rights Reserved.
Theme by sheVcza. Google